Thursday, November 7, 2019
Wednesday, November 6, 2019
Seorang majikan memecat pekerjanya yang malas dan tidak produktif kerana sering ponteng kerja.
Wajarkah tindakan majikan itu? Berikan komen tentang tindakan majikan itu berdasarkan nilai-nilai murni. (10 markah)
Wajar (1m). Rasional (1m). Majikan itu berfikir jauh tentang masa depan syarikatnya
(1m). Majikan itu membuat tindakan yang sepatutnya untuk kebaikan syarikatnya (1m).
Majikan itu mengurangkan beban syarikatnya yang menanggung pekerja yang tidak
produktif (1m). Bertanggungjawab (1m). Majikan itu memainkan peranannya dengan
baik dengan mengambil tahu operasi syarikat (1m). Majikan itu menjalankan
kewajipannya dengan baik dan berkesan (1m). Mematuhi peraturan dan undang-
undang (1m). Majikan itu melaksanakan tugasnya dengan mengikut peraturan yang
ditetapkan oleh syarikat (1m). Majikan itu mengambil tindakan yang sewajar dan
setimpalnya terhadap pekerja yang melanggari peraturan (1m).
Tidak wajar (T=1m). Pihak majikan mengamalkan nilai Melindungi hak pekerja (1m). Majikan itu patut menjaga hak pekerja dengan menjalankan siasatan sebelum memecat (1m). Majikan itu harus menjaga
kebajikan golongan pekerja (1m) dengan memberikan cuti tanpa gaji kepada pekerja agar
menyelesaikan masalah sendiri (1m). Majikan itu perlu menasihati (1m) dan
memberikan amaran pertama kepada pekerjanya sebelum memecat (1m). Rasional
(1m). Majikan itu patut membuat keputusan dengan mengambil kira jasa dan
sumbangan pekerja tersebut (1m). Majikan itu harus berfikir sebelum bertindak untuk
memecat pekerjanya (1m). Majikan itu perlu membuat pertimbangan yang baik sebelum
memecat pekerja tersebut (1m).
Wajarkah tindakan majikan itu? Berikan komen tentang tindakan majikan itu berdasarkan nilai-nilai murni. (10 markah)
TINDAKAN [T] = WAJAR / TIDAK WAJAR
WATAK [W]= MAJIKAN
NILAI [N] = Max 3N
HURAIAN [H]= 6-7 H
Wajar (1m). Rasional (1m). Majikan itu berfikir jauh tentang masa depan syarikatnya
(1m). Majikan itu membuat tindakan yang sepatutnya untuk kebaikan syarikatnya (1m).
Majikan itu mengurangkan beban syarikatnya yang menanggung pekerja yang tidak
produktif (1m). Bertanggungjawab (1m). Majikan itu memainkan peranannya dengan
baik dengan mengambil tahu operasi syarikat (1m). Majikan itu menjalankan
kewajipannya dengan baik dan berkesan (1m). Mematuhi peraturan dan undang-
undang (1m). Majikan itu melaksanakan tugasnya dengan mengikut peraturan yang
ditetapkan oleh syarikat (1m). Majikan itu mengambil tindakan yang sewajar dan
setimpalnya terhadap pekerja yang melanggari peraturan (1m).
Tidak wajar (T=1m). Pihak majikan mengamalkan nilai Melindungi hak pekerja (1m). Majikan itu patut menjaga hak pekerja dengan menjalankan siasatan sebelum memecat (1m). Majikan itu harus menjaga
kebajikan golongan pekerja (1m) dengan memberikan cuti tanpa gaji kepada pekerja agar
menyelesaikan masalah sendiri (1m). Majikan itu perlu menasihati (1m) dan
memberikan amaran pertama kepada pekerjanya sebelum memecat (1m). Rasional
(1m). Majikan itu patut membuat keputusan dengan mengambil kira jasa dan
sumbangan pekerja tersebut (1m). Majikan itu harus berfikir sebelum bertindak untuk
memecat pekerjanya (1m). Majikan itu perlu membuat pertimbangan yang baik sebelum
memecat pekerja tersebut (1m).
Murid-murid yang menyertai kegiatan kokurikulum akan mendapat pelbagai kebaikan. Huraikan kebaikan mereka menyertai kegiatan kokurikulim. WATAK = MURID / PELAJAR NILAI = 0N + 10H // 3N + 7H [PILIHAN BIJAK 3N+7H]
Murid-murid mengamalkan nilai BERTANGGUNGJAWAB, RASIONAL, BERDIKARI,KERAJINAN DAN KESEDERHANAAN [H1=1m]
|
Nilai Bertanggungjawab (1m). Para pelajar dapat menjalankan tanggungjawab mereka
sebagai pelajar holistik (1m). Selain menumpukan perhatian terhadap akademik, para
pelajar sekolah juga dapat melibatkan diri dalam sukan seperti badminton
(1m). Para pelajar sekolah dapat menyihatkan badan mereka apabila
melakukan senaman (1m). Tindakan ini dapat menjauhkan diri mereka daripada
dijangkit sebarang penyakit (1m). Di samping itu, sikap perpaduan dapat dipupuk
melalui aktiviti tersebut (1m). Sebagai contoh, para pelajar sekolah akan
bekerjasama walaupun terdiri daripada pelbagai kaum untuk melaksanakan tugasnya
semasa aktiviti perkhemahan (1m). Seterusnya, semangat kepimpinan para pelajar
sekolah juga dapat disemarakkan (1m). Tambahan pula, para pelajar sekolah
tentunya diberi pelbagai tanggungjawab dan tugas semasa aktiviti
kokurikulum (1m). Misalnya, antara mereka berkemungkinan diberi tugas untuk
mengetuai kumpulan (1m). Ini menyumbangkan arah dan menyediakan peluang supaya
mereka dilatih untuk menjadi pemimpin pada masa hadapan (1m). Nilai toleransi (1m).
Para pelajar sekolah akan bertolak ansur antara satu sama lain semasa
melaksanakan aktiviti tersebut (1m). Secara tidak langsung, sikap mengawal diri akan
terbentuk kerana para pelajar akan memahami dan menerima pendapat rakan lain (1m).
|
Ramalan Esei 1
Sunday, November 3, 2019
ISU-ISU MORAL 2019
ISU-ISU
DAN SITUASI-SITUASI PENGETAHUAN MORAL DAN NILAI-NILAI YANG PATUT DIAMALKAN
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
|
4.
|
· Kemalangan jalanraya yang
semakin meningkat
|
· Kerajaan
· JPJ
|
§ Kempen keselamatan di
jalan raya
§ Menguatkuasakan
undang-undang
|
Ø Saling membantu dan
bekerjasama
Ø Bertanggungjawab
|
|
|
· Polis trafik
|
§ Menjalankan tugas dengan
menangkap mereka yang melakukan kesalahan jalanraya
§ Tidak menerima rasuah
§ Menangkap mereka yang
melakukan kesalahan tanpa mengira tali persaudaraan
|
Ø Tanggungjawab
Ø Amanah
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Keadilan
|
|
|
· Pengguna jalanraya
|
§ membincangkan masalah
bersama-sama
§ kalau soalan gabungkan
kedua-dua pihak dan hanya minta nilai
sahaja.
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Ø Kesederhanaan
Ø Rasional
|
· Pengguna jalanraya
|
§ Kalau soalan hanya tanya
nilai sahaja tanpa meminta tindakan
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Ø Kesederhanaan
Ø Toleransi
Ø Hemah tinggi
|
||
5.
|
· Samseng jalanan
|
· Pihak yang menyaksi kan
kejadian
|
§ Terus lapor kepada polis
|
Ø Rasional
|
|
· Samseng jalanan
|
§ Contoh: memukul hingga
cedera
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Ø Kesederhanaan
Ø Toleransi
Ø Hemah tinggi
Ø Rasional
|
|
6.
|
· Isu eksploitasi
wanita dan kanak-kanak dalam iklan
|
· Wanita
|
§ Menolak dari melakukan
perbuatan yang tidak senonoh
§ Menolak dari menunjukkan
bahagian badan yang keterlaluan
|
Ø Hemah tinggi
Ø Rasional
Ø Harga diri
|
· Pihak yang eksploitasi
|
§ Tidak melakukan
eksploitasi tersebut
|
Ø Menghormati hak wanita
Ø Melindungi hak
kanak-kanak
|
||
7.
|
· Isu ujian nuklear
|
· Ibu bapa
|
|
Ø Kasih sayang
Ø Menyayangi dan menghargai
alam sekitar
Ø Peka terhadap isu-isu
alam sekitar
Ø Hidup bersama secara aman
Ø Saling menghormati antara
negara
Ø Rasional
|
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
||
8.
|
· Kebebasan dalam media
masa
|
|
|
Ø Kebebasan bersuara
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Rasional
|
|
9.
|
· Kejadian kebakaran
· Membantu mangsa
kemalangan jalanraya, kebakaran, banjir, tanah runtuh, gempa bumi, peperangan
dan sebagainya
· Menderma darah/organ
untuk menyelamatkan nyawa pesakit
|
|
· Pihak yang menghulurkan
bantuan/menderma
|
Ø Kasih sayang
|
|
10.
|
· Penyalah gunaan internet
dan multimedia
|
|
§ Jika kerajaan/ pihak berkuasa
tidak mengambil tindakan terhadap mereka yang menyalahgunakan internet dan
multimedia
|
Ø Kesederhanaan
Ø Rasional
Ø Kebebasan bersuara
|
|
11.
|
· Tunjuk perasaan
· Pemogokan
|
|
§ Tidak mahu terlibat dalam
kegiatan tunjuk perasaan atau pemogokan
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Rasional
|
|
· Jika tunjuk perasaan itu
menjatuhkan maruah negara
|
§ Contoh: Merosakkan nama
baik Malaysia
§ Membakar bendera Malaysia
dan sebagainya
|
Ø Cinta akan negara
Ø Taat setia kepada Raja
dan negara
|
|||
|
|||||
12.
|
· Isu perkauman
|
§ Contoh berlakunya rusuhan
kaum seperti peristiwa 13 Mei 1969
|
Ø Hidup bersama secara aman
Ø Tolenrasi
Ø Rasional
Ø Kesederhanaan
|
||
13.
|
· Isu alam sekitar
seperti pencemaran
|
§ Kerajaan
|
§ Kempen ‘Cintai Sungai’
§ Menguatkuasa
undang-undang
|
Ø Peka terhadap isu-isu
alam sekitar
Ø Bertanggungjawan
|
|
§ Ahli masyarakat
§ Pertubuhan
|
§ Mengitar semula barangan
terpakai
|
Ø Menyayangi dan menghargai
alam sekitar
Ø Kemapanan alam sekitar
Ø Peka terhadap isu-isu
alam sekitar
Ø Keharmonian antara
manusia dan alam sekitar
|
|||
|
|
§ Individu
|
§ Memberhentikan perbuatan
mencemar alam sekitar
§ Membuang sampah ke tong
sampah yang disediakan
|
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
|
14.
|
· Masalah
jerebu
|
· Kerajaan
|
§ Menyita kilang yang
membuat pencemaran
|
Ø Menyayangi dan menghargai
alam sekitar
Ø Kasih sayang
Ø Bertanggungjawab
|
· Pihak kilang
|
§ Berhenti operasi di bawah
Akta Kualiti Alam Sekitar 1974
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Saling membantu dan
bekerjasama
Ø Peka terhadap isu-isu
alam sekitar
Ø Bertanggungjawab
|
||
15.
|
· Isu keluarga
|
§ Tindakan yang dilakukan oleh anak kepada ibu bapa seperti menjaga ibu
bapa semasa hari tua mereka
|
Ø Kasih sayang terhadap
keluarga
Ø Bertanggungjawab
Ø Bertanggungjawab terhadap
keluarga
|
|
§
Ibu bapa yang menjaga
anak memaafkan anak semasa mereka melakukan kesalahan
|
Ø Kasih sayang terhadap
keluarga
Ø Bertanggungjawab
Ø Bertanggungjawab terhadap
keluarga
|
|||
16.
|
· Isu penyalah gunaan dadah
|
§ Penagih dadah harus
mengamalkan nilai
|
Ø Kasih sayang
Ø Rasional
Ø Harga diri
Ø Tanggungjawab terhadap
keluarga
|
|
§ Pengedar dadah harus
mengamalkan nilai
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Ø Kesederhanaan
|
|||
17.
|
· Pemilihan calon pengawas
· Pemain untuk mewakili
sekolah
|
§ Memilih mereka yang
paling layak dari segi kebolehan dan kepimpinannya
|
Ø Keadilan
Ø Amanah
Ø Bertanggungjawab
Ø Rasional
|
|
18.
|
· Kejadian rasuah
· Jenayah kolar putih
|
§ Elak dari terlibat dalam
kegiatan rasuah kerana salah di bawah Akta Pencegahan Rasuah
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Amanah
Ø Bertanggungjawab
Ø Rasional
|
|
19.
|
· Isu
perlumbaan haram
|
§ Remaja elakkan diri
dengan mengamalkan nilai
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Ø Harga diri
Ø Rasional
|
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
||
20.
|
· Isu permainan mercun
|
· Pihak menjual mercun
|
§ Tidak menjual
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
|
|
Kanak-kanak yang bermain
mercun
|
Tidak bermain
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Kasih sayang
Rasional
|
|||
· Ibu bapa
|
§ Nasihati anak
§ Mendidik anak
§ Mengawasi anak
|
Ø Bertanggungjawab /
tanggungjawab terhadap keluarga
Ø Kasih sayang
lerhadap keluarga
Ø Melindungi hak
kanak-kanak
|
|||
21.
|
· Isu pembantu rumah
|
· Majikan
|
§ Melayan pembantu rumah
dengan baik
|
Ø Kesederhanaan
Ø Bertanggungjawab
Ø Melindungi hak pekerja
|
|
|
|
· Pembantu rumah
|
§ Melaksanakan tugas harian
dengan baik
§ Tidak mencuri dan
melarikan diri
|
Ø Bertanggungjawab
Ø Amanah
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
|
|
|
|
§ Majikan yang memukul,
melakukan gangguan seks dan tidak menjaga kebajikan pembantu rumah
§ Kesemuanya adalah salah
kerana melanggar Kanun Keseksaan
|
Ø Rasional
Ø Harga diri
Ø Kesederhanaan
Ø Melindungi hak pekerja
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
|
||
22.
|
· Makanan yang mengandungi
bahan kimia yang membahayakan kesihatan
|
· Kerajaan
|
§ Mengharapkan makanan
tersebut
§ Menguatkuasa
undang-undang
§ Melakukan pemeriksaan
terhadap makanan tersebut
§ Mengeluarkan senarai
makanan yang mengandungi bahan kimia yang berbahaya
|
Ø Kasih sayang
Ø bertanggungjawab
|
|
· Pengeluar
· Kilang makanan
|
§ Menggunakan bahan kimia
pada kadar yang selamat
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø kasih sayang
Ø kesederhanaan
Ø Melindungi hak pengguna
|
|||
|
|
· Pekedai
|
§ Tidak menjual makanan
yang tersebut
§ Kembalikan semula kepada
pengeluar
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Rasional
Ø Tanggungjawab
Ø Melindungi hak pengguna
|
|
|
|
· Pengguna
· Ahli masyarakat
|
§ Jangan membeli makanan
tersebut
§ Memulau keluaran
pengeluar etrsebut
|
Ø Rasional
Ø Kasih sayang
|
|
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
|
23.
|
· Remaja merancang masa
depan
|
§ Menggunakan masa dengan
belajar dan melibatkan diri dalam kegiatan yang sihat seperti rakan muda
|
Ø Bertanggungjawab
Ø Harga diri
Ø Berdikari
Ø Kerajinan
|
|
24.
|
· Melibatkan
diri dalam kegiatan khidmat sosial
· Menjadi
sukarelawan
|
§ Contoh: PSSM, KRS, Pandu
Puteri, Pengakap di sekolah
§ Menjayakan program
khidmat sosial di luar sekolah
|
Ø Penglibatan diri dalam
pembangunan negara
Ø Kasih sayang
Ø Saling membantu dan
bekerjasama
Ø Hidup bersama secara aman
|
|
25.
|
· Membantu
golongan kurang berupaya
|
§ Kerajaan
|
§ Menyediakan pelbagai
kemudahan untuk golongan ini
§ Pendidikan khas
|
Ø Bertanggungjawab
Ø Menghormati hak golongan
kurang berupaya
|
§ Majikan
|
§ Mengambil mereka sebagai
pekerja
|
Ø Menghormati hak golongan
kurang berupaya
|
||
|
|
§ Masyarakat
|
§ Melayan mereka dengan
baik
§ Tidak menyisihkan mereka
|
Ø Menghormati hak golongan
kurang berupaya
Ø Keadilan
|
26.
|
· Tokoh-tokoh
negara memperjuangkan kemerdekaan negara
|
§ Menentang anasir
subversif
§ Mengelakkan rusuhan
§ Menjaga keselamatan
negara
|
Ø Cinta akan negara
Ø Taat setia kepada raja
dan negara
Ø Sanggup berkorban untuk
negara
|
|
27.
|
· Program
khidmat negara
|
§ Menyertai program khidmat
negara dengan gembira dan bersyukur
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Bertanggungjawab
Ø Amanah
Ø Sanggup berkorban untuk
negara
Ø Cinta akan negara
|
|
28.
|
· Kegiatan
kitar semula
|
§ 3R - reduce, reuse dan
recycle
§ Melaporkan kegiatan
merosakkan alam sekitar kepada JAS
§ Ahli masyarakat
bersama-sama menjaga kebersihan alam sekitar
§ Usaha individu dalam
menjaga kebersihan
|
Ø Menyayangi dan menghargai
alam sekitar
Ø Peka terhadap isu-isu
alam sekitar
Ø Kemapanan alam sekitar
Ø Keharmonian antara
manusia dengan alam sekitar
Ø Kasih sayang
|
|
29
|
· Semua
aktiviti yang berkaitan dengan perayaan turun temurun keluarga
|
§ Contoh: Hari Raya Puasa,
Tahun Baru Cina dan Deepavali
§ Memakai pakaian
tradisional masing-masing
§ Jika berkaitan dengan
agama dan ketuhanan
|
Ø Mengekalkan tradisi
kekeluargaan
Ø Kepercayaan kepada Tuhan
|
Bil.
|
Isu/Situasi
|
Tindakan
|
Nilai
|
30.
|
· Institusi keluarga
|
§ Membincangkan masalah
keluarga
§ Meraikan hari istimewa
bersama kelurga seperi Harijadi, Hari Ibu dan sebagainya
§ Melaksanakan
tanggungjawab menjaga anak-anak dan ibu bapa
|
Ø Tanggungjawab terhadap
keluarga
Ø Hormat dan taat kepada
anggota keluarga
Ø Kasih sayang terhadap
keluarga
|
31.
|
· Isu
kanak-kanak
|
§ Menghantar mereka untuk
mendapatkan pendidikan
§ Memberi kasih sayang
kepada mereka
§ Memberi pujian dan
perlindungan kepada mereka
|
Ø Melindungi hak
kanak-kanak
Ø Kepercayaan kepada Tuhan
|
32
|
· Polis/
Pihak berkuasa mengambil tindakan tanpa pilih kasih, rasuah, penyelewengan
|
§ Contoh: Mengeluarkan
saman kepada pesalah lalulintas walaupun saudara mara
|
Ø Mematuhi peraturan dan
undang-undang
Ø Keadilan
Ø Amanah
Ø Bertanggungjawab
|
33.
|
· Kepelbagaian
budaya, agama dan cara hidup dalam masyarakat majmuk
|
§ Agama yang berbeza
§ Menghormati kepercayaan,
amalan dan peraturan tempat beribadat
§ Budaya hidup, makanan,
pakaian dan bahasa berbeza
§ Diintegrasikan melalui
pendidikan, sekolah wawasan, kegiatan kokurikulum
|
Ø Hidup bersama secara aman
Ø Kebebsan beragama
Ø Rasional
Ø Sikap keterbukaan
Ø Tolenrasi
|
34.
|
· Pelbagai
cukai dan polisi kerajaan
|
§ Cukai pendapatan, cukai
pintu
§ FELDA
|
Ø Keadilan
|
35.
|
· Keamanan
dan keharmonian
|
§ Program kerjasama dalam
pendidikan
§ Pengambilan pekerja asing
§ Kerjasama serantau -
ZOPFAN, ASEAN
|
Ø Saling membantu dan
bekerjasama
Ø Saling menghormati antara
negara
|
36.
|
· Adab baik
· Kelakuan
mulia
|
§ ‘Masuk kadang kambing mengembek,
masuk kandang kerbau menguak’
§ ‘Harimau mati
meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama’.
|
Ø Hemah tinggi
|
BIL.
|
Akta / Dasar
|
Nilal
|
Ting
|
1.
|
Akta
Pencegahari Rasuah 1997
|
Amanah
|
4
|
2.
|
Dasar Hutan Kebangsaan 1978
|
Menyayangi dan
menghargal
alam sekltar
|
4
|
3.
|
Akta
Perhutanan Negara 1984
(pindaan 1993)
|
||
4.
|
Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 (pindaan 1985,
1996)
|
Peka
terhadap Isu-Isu alam sekitar
|
4
|
5.
|
Akta
Zon Ekonomi Eksklusif 1984
|
|
4
|
6.
|
Dasar
Wanita Negara 1989
|
Menghormati hak wanita
|
4
|
7.
|
Akta
Perusahaan 1967
|
Melindungi hak pekerja
|
4
|
8.
|
Hak
orang kurang upaya 1975
|
Menghormati
hak gotongan kurang berupaya
|
4
|
9
|
Akta
Dadah Berbahaya 1952
|
Mematuhi
peraturan dan undang-undang
|
4
4
4
|
10.
|
Akta
Keselamatan Dafam Negeri 1960 (ISA)
|
||
11.
|
Akta Dadah Berbahaya {Perlucutan Harta} 1988
|
||
12.
|
Akta
Mahkamah Juvana 1947
|
||
13.
|
Akta
Cukai Pendapatan
|
||
14.
|
Akta Hasutan 1948 (pindaan 1970)
|
Kebebasan bersuara
|
4
|
15.
|
Perkara 11(1),
perkara
3 (1) dalam Perlembagaan Malaysia
|
Kebebasan beragama
|
4
|
16
|
Dasar
Pembangunan Nasional 1991
|
Hidup
bersama secara aman
|
4
5
|
17.
|
Dasar
Pendidikan Kebangsaan
|
||
18.
|
Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
|
||
19.
|
Dasar
Bahasa Kebangsaan
|
||
20.
|
Wawasan
2020
|
Saling
membantu dan bekerjasama
|
4
|
21.
|
Akta
Rahsia Rasmi 1972
|
Amanah
|
5
|
22.
|
Borang
Aku Janji 2002
|
|
|
23.
|
Kempen
Kepimpinan Metatui Teladan 1983
|
||
24.
|
Rancangan
Pembangunan Lima Tahun
|
Toleransi
|
5
|
25.
|
Dasar
Pembangunan Nasional 1991
|
||
26.
|
Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
|
||
27.
|
Dasar
ekonomi Baru 1970-1990
|
||
28.
|
Program
Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT)
|
AKTA-AKTA
DAN DASAR-DASAR YANG BERKAITAN
Subscribe to:
Posts (Atom)