1225/1 SMJK PHOR TAY
PEPERIKSAAN PERCUBAAN TAHUN 2020
Tingkatan 5 SKEMA
PENDIDIKAN MORAL MASA :
2 ½ jam
Soalan |
|
Butiran |
Markah |
1 (a) |
N1
Bertanggungjawab |
1 |
|
|
N2 |
Berdikari |
1 |
|
N3 |
Kasih
sayang |
1 |
|
N4 |
Rasional |
1 |
|
N5 |
Tanggungjawab
terhadap keluarga |
1 |
|
N6 |
Kasih
sayang terhadap keluarga |
1 |
|
N7 |
Hormat
dan taat kepada anggota keluarga |
1 |
|
|
|
[Mak. 2 m] |
|
H1 |
Menjalankan
tugas sebagai anak yang taat kepada ibu bapa |
1 |
|
H2 |
Tahu
merancang untuk masa depan diri sendiri |
1 |
|
H3 |
Prihatin
terhadap keperluan ibu bapa |
1 |
|
H4 |
Membeli
rumah merupakan satu pelaburan yang bijak |
1 |
|
H5 |
Mengutamakan
kebahagiaan keluarga |
1 |
|
(Mana-mana
jawapan munasabah) |
[Mak. 2 m] |
|
|
|
Jumlah |
[4 m] |
|
|
|
|
(b) |
H1
Dapat digunakan semasa kecemasan |
1 |
|
|
H2 |
Dapat
faedah / bunga daripada simpanan |
1 |
|
H3 |
Dapat
membentuk amalan berjimat cermat dalam diri seseorang |
1 |
|
(Mana-mana
jawapan munasabah) |
[Mak. 2 m] |
|
|
|
|
|
(c) |
H1
Mengenang jasa ibu bapa |
1 |
|
|
H2 |
Prihatin
terhadap keperluan ibu bapa |
1 |
|
H3 |
Meringankan
beban kewangan ibu bapa |
1 |
|
(Mana-mana
jawapan munasabah) |
[Mak. 2 m] |
|
|
|
|
|
(d) |
H1
Menziarahi ibu bapa di kampung dengan kerap |
1 |
|
|
H2 |
Menelefon
ibu bapa di kampung dengan kerap |
1 |
|
H3 |
Membeli
insurans kesihatan untuk ibu bapa |
1 |
|
H4 |
Membawa
ibu bapa untuk pemeriksaan kesihatan berkala |
1 |
|
H5 |
Membawa
ibu bapa untuk bercuti / melancong |
1 |
|
H6 |
Membawa
ibu bapa untuk tinggal bersama |
1 |
|
(Mana-mana
jawapan munasabah) |
[Mak. 2 m] |
|
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
|
|
|
|
2 (a) |
J1 |
Tahun Baru Cina |
1 |
|
J2 Hari Raya Aidil
Fitri / Hari Raya Puasa |
1 |
|
|
J3 |
Hari Gawai |
1 |
|
J4 |
Perayaan Ponggal |
1 |
|
|
|
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
(b) |
J1 |
Gembira / bangga / terharu |
1 |
|
H1 |
Bangga dengan keunikan / kepelbagaian tradisi |
1 |
|
H2 |
Dapat mengenali tradisi / budaya kaum lain |
1 |
|
H3 |
Dapat menyambut perayaan kaum lain |
1 |
|
H4 |
Pelbagai kaum di Malaysia hidup dengan harmoni |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
Jika tiada
perasaan, maksimum 2 markah. |
|
|
|
|
|
|
(c) |
N |
Mengekalkan tradisi kekeluargaan /
kasih sayang terhadap |
1 |
|
|
keluarga / tanggungjawab terhadap keluarga / kasih sayang
/ |
|
|
|
hormat dan taat kepada anggota keluarga |
|
|
H1 |
Sedar akan kepentingan tradisi balik kampung |
1 |
|
H2 |
Mengamalkan tradisi balik kampung supaya tidak pupus |
1 |
|
H3 |
Menyayangi ahli keluarga yang berjauhan |
1 |
|
H4 |
Melepaskan perasaan rindu terhadap sanak saudara |
1 |
|
H5 |
Menghargai hubungan dalam keluarga |
1 |
|
H6 |
Mentaati ibu bapa |
1 |
|
H7 |
Memupuk keharmonian dalam keluarga |
1 |
|
H8 |
Mengeratkan hubungan kekeluargaan |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
Jika tiada
nilai, maksimum 2 markah. |
|
|
|
|
|
|
(d) |
H1 Memakai pakaian tradisional
(kaum masing-masing) semasa |
1 |
|
|
|
menyambut perayaan |
|
|
H2 |
Ziarah-menziarahi pada musim perayaan |
1 |
|
H3 |
Mandi minyak |
1 |
|
H4 |
Memberi dan menerima angpau |
1 |
|
H5 |
Adat bercukur jambul untuk bayi |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
|
|
|
|
3 (a) |
H1 |
Kemusnahan habitat flora dan flora |
1 |
|
H2 |
Kepupusan flora dan fauna |
1 |
|
H3 |
Peningkatan suhu |
1 |
|
H4 |
Tanah runtuh |
1 |
|
H5 |
Hakisan tanah |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
|
|
|
(b) |
H1 Pengekalan keseimbangan alam
sekitar |
1 |
|
|
H2 |
Tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup |
1 |
|
|
|
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
(c) |
H1 |
Pihak berkuasa menguatkuasakan
undang-undang / hukuman / |
1 |
|
|
denda / penjara / saman / dakwa di mahkamah |
|
|
H2 |
Pihak berkuasa / badan bukan kerajaan menjalankan program |
1 |
|
|
penanaman semula pokok |
|
|
H3 |
Pihak berkuasa / badan bukan kerajaan menjalankan kempen |
1 |
|
|
kesedaran tentang kepentingan melindungi hutan |
|
|
H4 |
Pihak berkuasa mewartakan lebih banyak hutan simpan |
1 |
|
H5 |
Pihak berkuasa menempatkan lebih ramai renjer di kawasan |
1 |
|
|
yang dikenal pasti |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
|
|
|
(d) |
J1 |
Akta Perhutanan Negara 1984 |
1 |
|
J2 Akta
Pemuliharaan Hidupan Liar dan Taman Negara 2010 |
1 |
|
|
|
|
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
|
|
|
|
4 (a) |
J1 |
Nicol Ann David |
1 |
|
J2 |
Azizul Hasni Awang |
1 |
|
|
|
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
(b) |
H1 Meningkatkan mutu sukan negara |
1 |
|
|
H2 |
Meningkatkan imej negara |
1 |
|
H3 |
Mengeratkan perpaduan kaum |
1 |
|
H4 |
Menjadi dorongan / inspirasi kepada generasi muda untuk
ceburi |
1 |
|
|
bidang sukan |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
|
|
|
(c) |
J1 |
Kementerian Belia dan Sukan |
1 |
|
|
|
[Mak.
1 m] |
|
|
|
|
(d) |
N1 Kerajinan |
1 |
|
|
H1 |
Beliau tekun berlatih sehingga berjaya |
1 |
|
N2 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
H2 |
Beliau sanggup belajar teknik tendangan yang sukar |
1 |
|
N3 |
Rasional |
1 |
|
H3 |
Beliau memikirkan masa depannya yang cerah jika berjaya |
1 |
|
|
memenangi anugerah di peringkat tertinggi |
|
|
N4 |
Cinta akan negara |
1 |
|
H4 |
Beliau telah mengharumkan nama negara di peringkat dunia |
1 |
|
N5 |
Sanggup berkorban untuk negara |
1 |
|
H5 |
Beliau sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk mencapai |
1 |
|
|
kejayaan dalam sukan bola sepak |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
4 m] |
|
|
Jika tiada
nilai, maksimum 2 markah. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
5 (a) |
N |
|
Menghormati hak wanita |
1 |
|
H1 |
Wanita memainkan peranan yang penting dalam pembangunan |
1 |
|
|
|
|
negara |
|
|
H2 |
Wanita perlu diberi peluang menunjukkan bakat / potensi mereka |
1 |
|
|
|
|
dalam pelbagai bidang |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
||
|
Jika tiada
nilai, maksimum 2 markah. |
|
||
|
|
|
|
|
(b) |
H1 |
Menyediakan pusat jagaan anak di
tempat kerja |
1 |
|
|
H2 |
Membenarkan masa bekerja yang fleksibel untuk pekerja
wanita |
1 |
|
|
H3 |
Pekerja wanita yang mengandung dibenarkan pulang lebih
awal |
1 |
|
|
H4 |
Memberikan cuti bersalin yang bergaji penuh |
1 |
|
|
H5 |
Membayar gaji yang setaraf dengan pekerja lelaki |
1 |
|
|
H6 |
Melindungi pekerja wanita daripada gangguan seksual |
1 |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
||
|
|
|
|
|
(c) |
H1 |
Memberi peluang kepada wanita
untuk melanjutkan pelajaran ke |
1 |
|
|
|
|
peringkat tertinggi |
|
|
H2 |
Memberi bantuan kepada golongan ibu tunggal |
1 |
|
|
H3 |
Mewartakan cuti bersalin bergaji penuh selama 90 hari |
1 |
|
|
H4 |
Memberi peluang kepada wanita untuk memegang jawatan
tinggi |
1 |
|
|
|
|
di sektor awam |
|
|
H5 |
Menyediakan kemudahan pinjaman untuk usahawan wanita |
1 |
|
|
H6 |
Menguatkuasakan undang-undang melindungi wanita daripada |
1 |
|
|
|
|
gangguan seksual |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
||
|
|
|
|
|
(d) |
J1 |
|
Tan Sri Aishah Ghani |
1 |
|
J2 |
Professor Dr. Mazlan Othman |
1 |
|
|
J3 |
Tan Sri Zeti Akhtar Aziz |
1 |
|
|
J4 |
Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir |
1 |
|
|
J5 |
|
Datuk Michelle Yeoh |
1 |
|
J6 |
|
Datuk Siti Nurhaliza |
1 |
|
J7 |
Datuk Nicol Ann David |
1 |
|
|
J8 |
|
Pandelela Rinong |
1 |
|
|
|
|
[Mak.
1 m] |
|
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
6 (a) |
H1 Masyarakat perlu menggunakan
hak untuk bersuara secara |
1 |
|
|
|
berhemah / bertanggungjawab / prihatin tentang sensitiviti
kaum |
|
|
H2 |
Menggunakan hak untuk bersuara mengikut batasan tertentu |
1 |
|
|
dapat menjamin keharmonian / ketenteraman awam / keamanan
/ |
|
|
|
perpaduan |
|
|
Maksud /
kata kunci nilai sahaja tidak diberikan markah. |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(b) |
H1 Menjejaskan keharmonian /
ketenteraman awam / keamanan |
1 |
|
|
H2 |
Menjejaskan imej negara |
1 |
|
H3 |
Menggugat perpaduan kaum |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(c) |
H1 Mendidik generasi muda tentang
kepentingan menggunakan hak |
1 |
|
|
|
bersuara secara bertanggungjawab melalui subjek Pendidikan |
|
|
|
Moral / Sivik dan Kewarganegaraan di sekolah |
|
|
H2 |
Melancarkan kempen kesedaran di peringkat kebangsaan
dengan |
1 |
|
|
kerjasama badan bukan kerajaan |
|
|
H3 |
Mengadakan sesi perjumpaan ‘town hall’ dengan rakyat
jelata |
1 |
|
H4 |
Menjelaskan tentang Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan
berkaitan |
1 |
|
|
hak bersuara dan batasannya melalui media massa / media
sosial |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(d) |
N1 Bertanggungjawab |
1 |
|
|
H1 |
Tidak menyebarkan berita tidak benar / fitnah |
1 |
|
N2 |
Rasional |
1 |
|
H2 |
Mengambil kira sensitiviti kaum |
1 |
|
N3 |
Hemah tinggi |
1 |
|
H3 |
Mengutarakan pandangan secara bersopan / tidak menggunakan |
1 |
|
|
kata-kata kesat |
|
|
N4 |
Mematuhi peraturan dan undang-undang |
1 |
|
H4 |
Menggunakan hak bersuara berdasarkan Perlembagaan /
undang- |
1 |
|
|
undang |
|
|
N5 |
Kesederhanaan |
1 |
|
H5 |
Tidak keterlaluan dalam menyuarakan pandangan / pendapat |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
4 m] |
Soalan |
|
Butiran |
Markah |
7 (a) |
N1 Mematuhi peraturan dan
undang-undang |
1 |
|
|
N2 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
N3 |
Amanah |
1 |
|
N4 |
Harga diri |
1 |
|
|
|
[Mak.
2 m] |
|
H1 |
Mematuhi undang-undang negara |
1 |
|
H2 |
Menjalankan perniagaan dengan jujur |
1 |
|
H3 |
Memikirkan akibat / kesan perbuatan menipu dalam talian |
1 |
|
H4 |
Menggunakan kemudahan berniaga dalam talian dengan betul |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
Jumlah |
[4
m] |
|
Jika tiada
nilai, maksimum 2 markah. |
|
|
|
|
|
|
(b) |
H1 Melaporkan kes penipuan dalam
talian kepada pihak berkuasa |
1 |
|
|
H2 |
Dapatkan maklumat lanjut tentang sesebuah syarikat /
individu |
1 |
|
|
sebelum melakukan pembelian dalam talian |
|
|
H3 |
Jangan mudah percaya / terpedaya dengan tawaran jualan
dalam |
1 |
|
|
talian |
|
|
H4 |
Jangan membalas sistem pesanan ringkas daripada pihak yang |
1 |
|
|
tidak dikenali |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(c) |
H1 Menjejaskan / menjatuhkan imej
negara |
1 |
|
|
H2 |
Pelabur asing hilang kepercayaan terhadap negara |
1 |
|
H3 |
Boleh menjejaskan ekonomi negara |
1 |
|
H4 |
Semakin ramai orang menjadi mangsa penipuan dalam talian |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(d) |
J1 |
Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia (SKMM) |
1 |
|
J2 Polis DiRaja
Malaysia (PDRM) |
1 |
|
|
|
|
[Mak.
1 m] |
|
|
|
|
(e) |
J1 |
Akta Jenayah Komputer 1997 |
1 |
|
J2 Akta Komunikasi
dan Multimedia 1998 |
1 |
|
|
|
|
[Mak.
1 m] |
Soalan |
|
Butiran |
Markah |
8 (a) |
N1 Saling membantu dan bekerjasama |
1 |
|
|
N2 |
Saling menghormati antara negara |
1 |
|
N3 |
Hidup bersama secara aman |
1 |
|
|
|
[Mak.
3 m] |
|
|
|
|
(b) |
J1 |
Boleh |
1 |
|
H1 |
Malaysia mempunyai banyak sumber alam |
1 |
|
H2 |
Malaysia sebuah negara yang aman dan pesat membangun |
1 |
|
H3 |
Malaysia mempunyai tenaga pakar dalam pelbagai bidang |
1 |
|
H4 |
Perpaduan yang erat dalam kalangan rakyat Malaysia |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
3 m] |
|
|
Jika tiada
pendirian, maksimum 2 markah. |
|
|
|
|
|
|
(c) |
H1 |
Melalui aktiviti perdagangan |
1 |
|
H2 |
Melalui program pertukaran pelajar |
1 |
|
H3 |
Melalui persembahan kebudayaan Malaysia di luar negara |
1 |
|
H4 |
Melalui pelaburan syarikat Malaysia di luar negara |
1 |
|
H5 |
Melalui penyertaan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa |
1 |
|
H6 |
Melalui penyertaan Malaysia dalam sukan antarabangsa /
Sukan |
1 |
|
|
SEA / Sukan Komanwel / Sukan Asia / Sukan Olimpik |
|
|
H7 |
Menghulurkan bantuan kepada negara yang ditimpa bencana |
1 |
|
|
alam |
|
|
H8 |
Menaja pelajar asing yang menuntut di pusat pengajian
tempatan |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
(d) |
H1 |
Menjamin keamanan negara |
1 |
|
H2 |
Meningkatkan ekonomi negara melalui perdagangan |
1 |
|
H3 |
Pertukaran teknologi dengan negara lain memajukan negara |
1 |
|
H4 |
Pelajar Malaysia berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar |
1 |
|
|
negara |
|
|
H5 |
Meningkatkan sektor pelancongan negara |
1 |
|
H6 |
Pelaburan asing di Malaysia mewujudkan peluang pekerjaan |
1 |
|
|
bagi rakyat tempatan |
|
|
H7 |
Mendapat bantuan apabila negara kita dilanda bencana alam |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
2 m] |
|
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
9 |
N1 |
Saling membantu dan bekerjasama |
1 |
|
N2 |
Saling menghormati antara negara |
1 |
|
N3 |
Hidup bersama secara aman |
1 |
|
N4 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
N5 |
Kesederhanaan |
1 |
|
N6 |
Keadilan |
1 |
|
N7 |
Rasional |
1 |
|
Nota: Maksimum 3 nilai sahaja |
[Mak. 3 m] |
|
|
H1 |
Menjalankan operasi menahan dan menghantar balik PATI ke |
1 |
|
|
negara asal mereka berdasarkan undang-undang negara |
|
|
H2 |
Meningkatkan kawalan di sempadan / perairan negara |
1 |
|
H3 |
Bekerjasama dengan pemimpin negara jiran dalam isu PATI |
1 |
|
H4 |
Melaksanakan program pengampunan ke atas PATI yang serah |
1 |
|
|
diri secara sukarela |
|
|
H5 |
Mengadakan persidangan serantau dengan negara-negara lain |
1 |
|
|
untuk membincangkan langkah bersama menangani isu PATI |
|
|
H6 |
Mengambil tindakan tegas / denda / saman / penjara ke atas
rakyat |
1 |
|
|
Malaysia yang mengupah / menyembunyikan PATI |
|
|
H7 |
Tindakan / hukuman yang saksama ke atas PATI tanpa pilih
kasih |
1 |
|
H8 |
Membantu PATI yang diseludup masuk ke negara kita oleh |
1 |
|
|
sindiket pemerdagangan manusia |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
7 m] |
|
|
|
Jumlah |
[10
m] |
|
|
|
|
|
Butiran |
Markah |
|
10 |
N1 |
Tanggungjawab terhadap keluarga |
1 |
|
N2 |
Kasih sayang terhadap keluarga |
1 |
|
N3 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
N4 |
Kasih sayang |
1 |
|
N5 |
Rasional |
1 |
|
Nota: Maksimum 3 nilai sahaja |
[Mak. 3 m] |
|
|
H1 |
Menjaga keselamatan anak |
1 |
|
H2 |
Memantau pergerakan / pergaulan anak |
1 |
|
H3 |
Mengenali rakan / kawan / sahabat anak |
1 |
|
H4 |
Meluangkan masa dengan anak |
1 |
|
H5 |
Mendengar / mengambil tahu masalah yang dihadapi oleh anak |
1 |
|
H6 |
Tidak membenarkan anak keluar sesuka hati pada waktu malam |
1 |
|
H7 |
Tidak membenarkan anak bergaul dengan rakan tidak dikenali |
1 |
|
H8 |
Menasihati anak tentang bahaya berlumba basikal di jalan
raya |
1 |
|
H9 |
Beriadah bersama-sama dengan anak |
1 |
|
H10 |
Memberi pendidikan agama yang kukuh kepada anak |
1 |
|
H11 |
Tidak memanjakan anak / tidak menurut segala kehendak anak |
1 |
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
7 m] |
|
|
|
Jumlah |
[10
m] |
|
|
|
|
Soalan |
|
Butiran |
Markah |
11 |
Wajar |
1 |
|
|
N1 |
Hormat dan taat kepada anggota keluarga |
1 |
|
N2 |
Tanggungjawab terhadap keluarga |
1 |
|
N3 |
Kasih sayang terhadap keluarga |
1 |
|
N4 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
N5 |
Kasih sayang |
1 |
|
N6 |
Rasional |
1 |
Nota: Maksimum 3 nilai sahaja |
[Mak. 3 m] |
|
H1 |
Harus mengenang jasa ibu bapa |
1 |
H2 |
Menunjukkan ketaatan seorang anak terhadap bapa |
1 |
H3 |
Berpeluang menguruskan syarikat milik keluarga |
1 |
H4 |
Meringankan beban bapa dalam urusan syarikat |
1 |
H5 |
Sesuai dengan bidang pengajiannya di universiti |
1 |
H6 |
Menjadi teladan kepada adik beradik |
1 |
H7 |
Menjalankan kewajipan memajukan syarikat milik keluarga |
1 |
(Mana-mana
jawapan munasabah) |
[Mak. 6 m] |
|
|
Jumlah |
[10 m] |
Jika tiada
pendirian, maksimum 9 markah.
Soalan |
|
Butiran |
Markah |
11 |
Tidak wajar |
1 |
|
|
N1 |
Cinta akan negara |
1 |
|
N2 |
Sanggup berkorban untuk negara |
1 |
|
N3 |
Taat setia kepada raja dan negara |
1 |
|
N4 |
Penglibatan diri dalam pembangunan negara |
1 |
|
N5 |
Bertanggungjawab |
1 |
|
N6 |
Rasional |
1 |
|
Nota:
Maksimum 3 nilai sahaja |
[Mak. 3 m] |
|
|
H1 |
Menunjukkan semangat patriotik |
1 |
|
H2 |
Dapat menjaga keselamatan / ketenteraman awam |
1 |
|
H3 |
Menjadi contoh kepada golongan belia di negara kita |
1 |
|
H4 |
Mendapat kepuasan diri / mencapai impian diri |
1 |
|
H5 |
Membentuk disiplin diri yang tinggi |
1 |
|
H6 |
Belajar hidup berdikari tanpa bergantung kepada keluarga |
1 |
|
H7 |
Dapat menikmati pelbagai faedah sebagai anggota
perkhidmatan |
1 |
|
|
awam / pinjaman perumahan / rawatan kesihatan percuma |
|
|
(Mana-mana jawapan munasabah) |
[Mak.
6 m] |
|
|
|
Jumlah |
[10
m] |
Jika tiada
pendirian, maksimum 9 markah.
Disediakan oleh : Sevalingam Devarajan